14.1.2020

Teitkö hakemuksen väärällä järjestysnumerolla ja muita kysymyksiä asuntohakemuksista

Tässä uutisessa vastaamme muutamaan yleiseen kysymykseen hakemuksista

Miksi saan yhä tarjouskirjeitä HASOn kautta, vaikka käytin jo järjestysnumeroni rakenteilla olevaan uudiskohteeseen?

HASOn jo valmistuneita kohteita haetaan haso.fi sivun kautta ja rakenteilla olevia kohteita Helsingin kaupungin Asuntotuotannon kautta att.hel.fi. Nämä hakemusjärjestelmät ovat toisistaan erilliset. Jos siis saat uudiskohteesta tarjouksen ja solmit sopimuksen, tieto ei siirry automaattisesti HASOn hakemusjärjestelmään. Katso ohjeet hakemuksen poistamiseksi HASOn jonosta alta.

Hakemukseeni tuli vahingossa väärä järjestysnumero, ja tein uuden hakemuksen oikealla numerolla. Miksi sain kuitenkin tarjouksen väärällä järjestysnumerolla?

Uusi hakemus korvaa vanhan hakemuksesi, jos se on tehty samalla järjestysnumerolla. Väärällä järjestysnumerolla tehdyt hakemukset eivät poistu järjestelmästämme automaattisesti. Siksi pyydämme hakijoita olemaan erityisen tarkkana järjestysnumeroa kirjoittaessaan ja tarkistamaan järjestysnumeron ennen hakemuksen lähettämistä. Täällä ohjeet numeron tarkistamiseksi.

Väärällä järjestysnumerolla ei voi saada asuntoa, vaan Helsingin kaupungin Asuntopalvelut tarkistavat järjestysnumeron voimassaolon ennen asumisoikeuden haltijaksi hyväksymistä. Asuntopalvelut myös hallinnoivat järjestysnumeroita.

Miten poistan hakemukseni HASOn jonosta?

Jos asunnonhakusi ei ole enää ajankohtainen, hakemukseen on mennyt väärä järjestysnumero tai olet jo käyttänyt järjestysnumerosi, voit täyttää sähköisen lomakkeen Jonosta poistuminen tai soittaa puhelinvaihteeseemme p. (09) 668 9910 (arkisin klo 9-14.30).

Lisää tietoa asunnon hakemisesta vaihe vaiheelta täällä.