Lue selaimessa
HASOn uutiskirje
8.6.2018
Kysely lähetettiin satunnaisotannalla neljäsosaan HASO-talouksista. Näistä talouksista 38 prosenttia vastasi. Lisäksi avoimen linkin kautta saatiin 258 vastausta. Kuva: Creative Commons.

Risuja ja ruusuja asukastyytyväisyyskyselystä

HASOn asukastyytyväisyyskysely uudistettiin alkuvuodesta, jotta tuloksia voisi hyödyntää entistä tehokkaammin yhtiön toiminnan kehittämisessä. Satunnaisotannalla valittujen 1000 talouden lisäksi kyselyyn pystyi ensimmäistä kertaa vastaamaan halutessaan vaikka jokainen HASO-asukas avoimen linkin kautta. Yhteensä vastauksia saatiin 638.

Isännöitsijätoimiston toimintaa koskevissa kysymyksissä isännöinti sai parhaat arvosanat palvelusta vastike- ja muissa maksuasioissa sekä henkilökunnan asiantuntemuksesta ja ammattitaidosta. Eniten parannettavaa on vasteajoissa liittyen isännöitsijöiden tavoitettavuuteen ja toiminnan nopeuteen.

Koko raportti esillä HASOn sivuilla

Koko kyselyn tuloksiin avoimia vastauksia lukuun ottamatta voi tutustua täällä. Kannattaa huomioida, että koska kyselyn sisältö on uudistettu, tulokset eivät ole täysin vertailukelpoisia edellisen vuoden tuloksiin. Raportissa tuloksia on vertailtu siltä osin kuin tämä on mahdollista.

Asukastyytyväisyyskyselyyn vastanneiden kesken arvottiin kaksi Stockmannin 50 euron arvoista lahjakorttia, joiden voittajat arpoi kyselyn toteuttanut FeelBack Group Oy. Onnetar suosi tällä kertaa asukkaita kohteissa HASO/Ratasmylly ja HASO/Keinupuisto. Lahjakortit on postitettu voittajille.

       

Hallituksessa uusia jäseniä

Yhtiökokous vahvisti keväällä HASOn hallituksen kokoonpanon toukokuussa alkaneelle kahden vuoden toimikaudelle.

Varsinaiset jäsenet ovat:

  • Antti Hytti (luottamushenkilö)
  • Kristiina Anunti (luottamushenkilö)
  • Petteri Palmi (asukasjäsen, varapj)
  • Aulis Toivonen (asukasjäsen)
  • Maria Ritschkoff (asukasjäsen)
  • Kari Nietosvaara (virkamiesjäsen)
  • Mari Randell (virkamiesjäsen, pj)

Näistä uusia jäseniä ovat Anunti, Hytti ja Toivonen.

Varajäseninä toimivat:

  • Minna Anttila (asukas, Palmin varajäsen)
  • Tuulikki Grönberg (asukas, Ritschkoffin varajäsen)
  • Tarja Koski (asukas, Toivosen varajäsen)
  • Ville Vastamäki (virkamies)
Lue lisää

       

Latauspisteiden järjestäminen isolle määrälle sähköautoja voi olla haasteellista vanhemmissa kohteissa, joiden sähkösuunnittelussa ei ole edes osattu ajatella sähköautojen tulemista. Kuva: CC0 Creative Commons.

HASO valmistautuu sähköautoilun yleistymiseen

Toimisto saa tasaiseen tahtiin kyselyjä sähköauton lataamisesta HASOn kohteissa. HASO onkin tilannut Heleniltä etäkatselmuksen, jossa käydään läpi jokaisen HASOn hallussa olevan parkkialueen kapasiteetti, mitä tulee lämmitystolppien muuntamiseen latauspisteiksi. Katselmuksen pohjalta HASO saa raportin siitä, kuinka monta latauspistettä alueelle voisi asentaa

  • ilman sähköjärjestelmän muutoksia,
  • pysäköintialueen sähköliittymän vähäisin muutoksin,
  • kiinteistön sähkökeskusta muuttamalla
  • tai edellä mainittua merkittävämmin muutostöin.

Pitää huomioida, että niissä kohteissa, joissa pysäköinti ei ole HASOn tontilla, asukkaan pitää selvittää latausmahdollisuus suoraan pysäköintiyhtiöltä.

Uudiskohteissa pysäköintialueet rakennetaan valmiiksi niin, että 20 prosenttia paikoista on mahdollista muuttaa sähköautoille sopiviksi.

Lue lisää

       

Iltaruskon omat nettisivut on julkaistu

Jokaiselle HASOn kohteelle luodaan tänä vuonna omat nettisivut, jonne tiedotteita voivat viedä sekä kohteen valittu nettisivuvastaava että isännöitsijätoimisto. Pilottikohteena on toiminut Kontulassa sijaitseva HASO/Iltarusko, jonka uusia sivuja voi käydä tarkastelemassa osoitteessa kohteet.haso.fi/iltarusko.

Sivuilla tehdään vielä pieniä viilauksia, mutta muuten sivusto on valmis. Muiden kohdekohtaisten sivujen yleisilme mukailee Iltaruskon sivua, vaikka taustakuvat ja sisältö vaihtelevat.

Asukkaille oma salasanalla suojattu osio

Sitä mukaa, kun kohteiden sivuja julkaistaan, kaikkiin talouksiin toimitetaan paperinen tiedote, josta löytyy muun muassa ko. kohteen nettisivuosoite. Samalla asukkaille kerrotaan, miten he voivat hankkia itselleen tunnukset, joilla pääsee salasanan takana olevaan osioon. Tähän osioon viedään esimerkiksi asukaskokousten pöytäkirjat ja sieltä voi lähettää ehdotuksia ja palautetta talohallitukselle.

Kohdekohtaisten nettisivujen tarkoituksena on toimia lisäviestintäkanavana. Ne eivät kuitenkaan korvaa perinteistä viestintää eli pyrimme edelleen ottamaan tiedottamisessa huomioon kaiken ikäiset ja taitoiset asukkaat.

       

Ota grillatessa huomioon niin paloturvallisuus kuin naapurisopu. Kuva: CC By 3.0.

Muista paloturvallisuus, kun grillaat

Kesä alkoi tänä vuonna tavallista aiemmin ja grillit ovat olleet kuumina jo monella pihalla ja parvekkeella. HASOn kohteissa ei suositella grillausta parvekkeella, mutta tämä ei ole myöskään kiellettyä. Osassa kohteista tosin asukaskokous on voinut päättää kieltää grillauksen.

Parvekegrillauksessa kannattaa muistaa seuraavat seikat:

  • Parvekkeella saa grillata kaasu- tai sähkögrillillä. Hiiligrilliä ei saa käyttää parvekkeella.
  • Ennen grillikauden alkua on hyvä varmistaa laitteen kunto. Jos nestekaasu vuotaa umpinaiselta parvekkeelta asuntoon, sen syttymiseen tarvitaan vain yksi kipinä.
  • Nestekaasugrillin kaasupullo pitää säilyttää suojatussa paikassa eikä sitä saa päästää kuumenemaan auringossa. Jos parveke on lasitettu, kannattaa huolehtia riittävästä tuuletuksesta.
  • Sähkögrilli pitää sijoittaa tarpeeksi vakaalle alustalle, jotta se ei pääse kaatumaan. Alustan pitää olla kuumuudenkestävä.
  • Paikallinen pelastusviranomainen voi kieltää kerrostaloparvekkeella grillaamisen, mikäli se todetaan paloturvallisuusriskiksi. Esimerkiksi puupanelointi tai puukalusteet voivat olla tällaisia riskejä.

Kuivan kevään vuoksi grillauksessa kannattaa noudattaa erityistä varovaisuutta.

Huomioithan grillatessa myös naapurit ja lähiympäristön, ettet aiheuta liikaa häiriötä tai savuhaittaa.

Lue lisää

       

Sähköinen vikailmoitus kasvattaa suosiotaan

HASOn kaikissa kohteissa on alkuvuodesta alkaen voinut tehdä huoltoon sähköisen vikailmoituksen eli Julmon. Olemme toimistolla seuranneet, miten asukkaat ovat löytäneet palvelun ja järjestelmäraporttien mukaan ilmoituksia tehdään sähköisesti koko ajan enenevissä määrin.

Julmon hyödyt ovat monet, mutta ennen kaikkea se antaa ilmoittajalle mahdollisuuden seurata asian etenemistä, kunhan muistaa täyttää ilmoitukseen oman sähköpostiosoitteen. Ilmoitus on myös helppo tehdä vaikka kännykällä tai tabletilla.

Kun ilmoitus on tehty sähköisesti, se näkyy sekä huollolle että isännöitsijätoimistolle. Näin myös raportointi isännöitsijätoimiston päässä helpottuu.

Ilmoituksen voi täyttää HASOn sivuilla

Julmo-lomakkeen voi täyttää esimerkiksi HASOn sivujen kautta osoitteessa http://www.haso.fi/asukkaalle/vikailmoitus. Sivulla olevasta valikosta valitaan oma kohde, jolloin valikon alle aukeaa täytettävä vikailmoituslomake.

Vikailmoitussivulle voi siirtyä myös QR-koodilla, joka löytyy HASOn sivuilta jokaisen kohde-esittelyn alta.

       

Tietonne ovat turvassa

EU:n uutta tietosuoja-asetusta alettiin soveltaa 25. toukokuuta. Myös HASO ja Laajasalon Isännöinti Oy ovat kevään aikana tarkentaneet toimintatapojaan.

Voimmekin varmoin mielin kertoa, että asetuksen vaatimukset täyttyvät isännöitsijätoimistolla. Tietonne ovat siis turvassa meillä.

       

Haluatko uutiskirjeen tilaajaksi?

Mikäli HASOn uutiskirje ei vielä tule suoraan sähköpostiisi, voit liittyä postituslistalle uutiskirjeen oikeassa alalaidassa olevan linkin kautta. Saman linkin kautta voit myös halutessasi poistua listalta.

HASOn tietosuojaselosteeseen voi tutustua täällä.

Uutiskirjeen sisällöstä vastaa HASOn viestintäpäällikkö Marja Valjus.

Haso Oy
Laajasalon Isännöinti Oy
Tilaa / peru uutiskirje