1.6.2017

Ympäristöystävälliselle Fannynkalliolle vihreää rahoitusta

Helsingin Kuninkaantammeen rakentuva HASO/Fannynkallio on saanut edelläkävijänä tavallista edullisempaa ns. vihreää rahoitusta, sillä kohteessa on panostettu merkittävästi ympäristöystävällisyyteen.

Fannynkallion lisäksi vihreää rahoitusta saivat Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) kohteet Sienakuja 4 ja Taidemaalarinkatu 2. Kaikki kolme kohdetta sijaitsevat Kuninkaantammessa ja yhdessä ne ovat ensimmäiset Helsingissä sijaitsevat vihreän rahoituksen asuintalot. Kohteet rakennuttaa Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto ATT.

Älykäs lämmitys ja viherkattoja

Rahoitusta saaneissa taloissa on etäohjattavaan rakennusautomaatioon kytketyt lämpötila-anturit, jolloin lämmitystä voi ohjata aiempaa älykkäämmin. Ilmanvaihtojärjestelmien lämmön talteenoton vuosihyötysuhde on lähes 70 prosenttia parempi kuin määräykset edellyttävät ja lämpöä otetaan talteen asuntojen lisäksi myös yleisistä tiloista ja porrashuoneista. Läsnäolotunnistimia ja valoisuusmittausta hyödyntävä valaistus toteutetaan pääsääntöisesti LED-valaisimin. Kiinteistösähköstä osa tuotetaan aurinkosähköpaneeleilla. Lopputulos on varsin energiatehokas: harvinainen B-energialuokka ja E-luvut 95–105 kWhE/m2.

Kohteet ovat myös konkreettisesti tavallista vihreämpiä. Kaikissa yksikerroksisissa rakennuksissa ja katoksissa on viherkatot. Kortteleissa pilotoidaan myös viherkertoimen laskentamenetelmää: viherkerroin on suhdeluku tontin painotetun viherpinta-alan ja tontin kokonaispinta-alan välillä. Mitä suurempi kerroin, sitä enemmän viherpinta-alaa kohteessa on.

Rahoitusta haetaan Kuntarahoitukselta

Vihreää rahoitusta voi hakea Kuntarahoitukselta, mikäli investointihankkeesta syntyy selkeitä ja mitattavia hyötyjä ympäristölle. Hankkeiden soveltuvuuden vihreän rahoituksen ehtoihin arvioi puolueeton ympäristöasiantuntijoiden ryhmä.

Kuntarahoituksen asiakkuuspäällikkö Rami Erkkilä toivoo muiden alan toimijoiden seuraavan Hekan ja HASOn esimerkkiä, sillä kestävä ja energiatehokas rakentaminen on avainasemassa ilmastonmuutoksen torjumisessa.

.

HASO/Fannynkallioon rakentuu 97 kerrostalo- ja viisi rivitaloasuntoa, jotka ovat parhaillaan haettavissa. Uudiskohteisiin haetaan ATT:n kautta. Lisätietoa saa ATT:n sivuilta.