Lue selaimessa
Uutiskirje
8.3.2023

Retta astui remmiin

Vuoden vaihteessa kilpailutuksen tuloksena Hason uutena yhteistyökumppanina ja isännöitsijänä aloitti Retta.

Retta on Suomen suurin palveluyritys isännöintialalla. Retta isännöi jo noin 120 000 kotia ympäri Suomen. Hason toiminnan laajetessa uusien kohteiden myötä tarvitsemme kumppanin, joka tulevaisuudessakin pystyy vastaamaan kaikkiin hallinnollisen ja teknisen isännöinnin tarpeisiin.

Retta vastaa myös kaikesta Hason asiakaspalvelusta, taloushallinnosta ja asumisoikeuksien myynnistä. Palvelupyyntöjen seuranta digitaalisesti auttaa kehittämään palvelun laatua, löytämään kehittämistä vaativat kohdat ja suuntaamaan näin isännöinnin resursseja tehokkaasti.

Ole yhteydessä Rettaan, kun asiasi koskee esimerkiksi

  • asunnon vaihtoa, muuttoa tai irtisanomista
  • autopaikkaa
  • saunavuoroja
  • vastikkeita
  • asukashallintoa
  • remontteja tai muutostöitä
  • järjestyshäiriöitä
  • huollon tai siivouksen laatua.

Asiakaspalvelusta toivotaan, että heille tehtäisiin vain yksi ilmoitus per asia. Palvelu on ollut ruuhkautunut, sillä usein samaa asiaa koskeva ilmoitus on tehty useaan kertaan. Jonoa on pyritty purkamaan aktiivisesti.

Rettan asiakaspalvelun kaikki yhteystiedot löydät osoitteesta

haso.fi/fi/yhteystiedot

 

..................................

Koskeeko asia huoltoa vai isännöintiä?

Talokohtainen huoltoyhtiö puolestaan vastaa kaikissa kotiisi ja asuintalosi pihaan liittyvissä ongelmatilanteissa. Suosithan sähköistä vikailmoitusta, sillä näin asian etenemistä ja korjaustoimen valmistumista voidaan seurata parhaiten. Talokohtainen vikailmoituslomake löytyy osoitehaun perusteella sivulta haso.fi/fi/asukkaalle/vikailmoitus

Kiireelliset asiat – kuten ovien avaamiset avaimen unohtuessa – voi tietysti aina hoitaa puhelimitse oman asuintalon huoltoyhtiön kanssa.

 

       

Haso yhtenäistää kohteiden nimet – jatkossa nimenä toimii kohteen osoite

Hason asumisoikeustalot on tällä hetkellä nimetty kohdenimillä, joista osa on osoitteita ja osa muita nimiä. Nimet yhtenäistetään, mikä tarkoittaa nimenmuutosta lähes kaikissa Hason kohteissa.

1.3.2023 voimaan tulleen uudistuksen yhteydessä luovutaan kirjoitusmuodosta, jossa Haso kirjoitetaan isoilla kirjaimilla muodossa HASO. Kohdenimimuutoksella ei ole vaikutusta katuosoitteeseen, jokaisen asunnon osoite pysyy siis ennallaan. Uudet nimet päivitetään sivustoille maaliskuun aikana.

Nimeämisen yhtenäistäminen tehdään, jotta esimerkiksi pelastushenkilökunta löytää tarvittaessa paremmin perille. Toisiaan muistuttavat nimet ovat aiheuttaneet sekaannuksia.

 

       

Hason vastikemaksujen tilinumero on muuttunut

Uudet tilinumerot on otettu käyttöön 1.3. alkaen.

Hason tilinumero on muuttunut, eli Danske Bankin tili on vaihtunut Nordean tiliksi 1.1.2023 lähtien. 

Pankin vaihdos johtuu Helsingin kaupunkikonsernin tekemästä päätöksestä. Pankin vaihdos ei vaikuta viitenumeroihin. Viitenumerot säilyvät siis ennallaan. Tarkistathan aina laskulta, että maksusi lähtee oikealla viitenumerolla.

Uusi tilinumero Nordeassa on

FI79 1660 3001 1989 05

 

       

Osallistu ja vaikuta – asukaskokous on kaikkia varten

Jokaisella Hason asukkaalla on mahdollisuus osallistua oman asuintalonsa toimintaan.

Asukaskokous kokoontuu säännöllisesti ja valitsee keskuudestaan asukastoimikunnan ja puheenjohtajan. Uusissa kohteissa ensimmäisen asukaskokouksen kutsuu koolle isännöitsijä. Asukaskokouksiin kannattaa osallistua, sillä niissä saa ajankohtaista tietoa talon toiminnasta. Ja jos aikaa ja intoa riittää enemmänkin, voi ilmoittautua mukaan esimerkiksi kevään pihatalkoisiin.

Asukastoimikunta kuuntelee asukkaita ja tuo esille asukkaiden toiveita talon toimintaan liittyen, ehdottaa hankintatoiveita, ja järjestää erilaista toimintaa.

Asukastoimikuntaan voi ottaa yhteyttä palautelomakkeen kautta. Lomake löytyy, kun on kirjautuneena asuintalon omille sivuille. Kirjautumaan tai omia tunnuksia luomaan pääsee oman asuintalon sivun oikean yläkulman sinisestä Kirjaudu-painikkeesta.

Yksi vaikuttamisen muoto on myös viime syksynä aloittanut HASO-YTE. Se on asukkaiden ja Hason välinen yhteistyöelin, jonka toimintaa ohjaa laki asumisoikeusasunnoista. YTE-jäsenistö, johon kuuluu kymmenen asukastoimikuntien puheenjohtajista valittua henkilöä, valvoo muun muassa kaikkien asumisoikeuskohteiden tasapuolista kohtelua.

Myös koko Haso-yhtiön päätäntäelimeen eli Hason hallitukseen valitaan aina myös asukkaiden edustajia. Tällä hetkellä asukasjäseniä on kolme. Seuraavan kerran vaalit pidetään ensi vuonna.

Lue lisää asukastoiminnasta

Lue lisää YTEstä

Hason kohteiden sivut

       

Usein kysytyt kysymykset

Asumisoikeusasumiseen, asunnon hakemiseen, vaihtoon ja sopimuksiin liittyy paljon käytännön kysymyksiä. Niistä on koottu varsin kattava tietopankki Hason sivuille – kannattaa käydä tutustumassa.

Esimerkiksi:

  • Sain asuntotarjouksen. Miten toimin?
  • Mitä tarkoittaa jyvitetty neliömetri (jm²)?
  • Mistä löydän remontointi-/muutostyöohjeet?

Katso kaikki kysymykset ja vastaukset

 

       

Tiesitkö että...

Haso täytti jo 30 vuotta!

Kaikkiaan Haso-kohteita on Helsingissä tällä hetkellä 111, ja niissä noin 5 500 asuntoa. Asukkaita on yhteensä yli 10 000 – siis pienen kaupungin verran! Asuntomäärältään Haso onkin Helsingin suurin asumisoikeusyhtiö. Haso-kodeissa asutaan ja viihdytään pitkään, ja harvoin vapautuvat asunnot saavat uuden asukkaan nopeasti. Asunnonvaihtopörssi on katsotuimpia sisältöjä Haso.fi-sivustolla.

Katso kaikki kohteet

Helsingin Asumisoikeus Oy
Tilaa / peru uutiskirje