Haso.fi verkkopalvelun saavutettavuus

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten haso.fi-verkkopalvelussa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä verkkopalvelusta vastaa HASO (Helsingin Asumisoikeus Oy). Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.

Miten saavutettavia sivut ovat?

Tämä verkkopalvelu täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Verkkopalvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana. 

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa? 

Pyrimme jatkuvasti parantamaan verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme mahdollisimman pian, mutta viimeistään 14 päivän kuluessa.

Voit ottaa yhteyttä verkkolomakkeella tai sähköpostitse osoitteella asiakaspalvelu.haso@kiinteistotahkola.fi.

Saavutettavuuden valvonta

Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettavia.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia

• Sivustolla on tiedostoja, joissa ei ole otsikointia. Lisäksi joissain tiedostoissa lomakekenttien muotoiluun on käytetty taulukoita, vaikka kyseessä ei ole taulukkodata. (WCAG 1.3.1)
• Sivustolla on kohtia, jotka näkevälle ovat otsikoita, mutta joita ei ole koodiin merkitty otsikoiksi. (WCAG 1.3.1)
• Verkkopalvelussa on joitakin epätäsmällisiä linkkitekstejä. (WCAG 2.4.4)
• Kaikkien kuvien tekstivastineet eivät ole kuvaavia. (WCAG 1.1.1)
• Sivuilla on käytetty joitakin väriyhdistelmiä, jotka eivät ole kontrastiltaan riittäviä. (WCAG 1.4.3, WCAG 1.4.11)
• Sivustolla on vaikea paikantaa itseään, sillä haku ei ole helposti löydettävissä apuvälineillä eikä sivustolla ole muita paikannuskeinoja. Lisäksi sivustolla oleva Hyppää pääsisältöön -linkki ei toimi eli fokus ei siirry linkkiä painettaessa. (WCAG 2.4.5, WCAG 2.4.1, WCAG 2.4.3)
• Fokus liikkuu sivustolla välillä epäloogisesti. (WCAG 2.4.3)
• Lomakkeessa kaikkia nimilappuja ei ole ohjelmallisesti yhdistetty niihin liittyviin kenttiin. (WCAG 3.3.2)
• Päänavigaation alavalikot eivät ole saavutettavissa kaikilla apuvälineillä. (WCAG 2.1.1)
• Sivustolla on kohtia, joissa kieltä ei ole merkitty oikein. (WCAG 3.1.2)
• Sivuston joissain lomakkeissa on painikkeelta näyttävä elementti, joka tyhjentää hakukriteerit. Todellisuudessa kyseessä on linkki, joka vie kokonaan eri sivulle. (WCAG 4.1.2)
• Kun sivustolla lähettää palautetta, onnistuneesta lähetyksestä ei tule ilmoitusta apuvälineille. (WCAG 4.1.3)
• Haussa on monia saavutettavuusongelmia: Suurennuslasikuvaketta ei ole nimetty oikein ja esiin saatu hakukenttä katoaa näkyvistä, jos kentästä poistuu. (WCAG 4.1.2)

Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan vuoden 2020 aikana.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkopalvelu laissa määritellyt vaatimukset.

Verkkopalvelu on julkaistu 17.7.2014. Sivuston rakenne ja ulkoasu on uudistettu 29.6.2017.

Tämä seloste on laadittu 23.9.2020.

Selostetta on päivitetty viimeksi 23.9.2020.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) 

Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto